luni, 12 martie 2012

Ovidiu Iuliu Moldovan


 Se împlinesc astăzi, 4 ani de la moartea ACTORULUI Ovidiu Iuliu Moldovan.
 Noua orânduire socială, instaurată cu mare entuziasm in 1989, pe care o numim generic “capitalism” se dovedeşte, pe an ce trece, groparul acestei naţii.
 Ne îngroapă morala, ne îngroapă valorile, ne îngroapă cultura, ne îngroapă educaţia, ne îngroapă identitatea, ne ingroapă convingerile şi idealurile, ne ingroapă credinţa, ne ingroapă speranţa şi bucuria, ne îngroapă unitatea şi solidaritatea, ne îngroapă încrederea, ne îngroapă umanitatea, ne îngroapă iubirea.
 Valorile acestei ţări, din orice domeniu ar proveni, se sting uitate, în sărăcie şi mizerie, dar cu o demnitate care ar trebui să ne pună pe gânduri.
 După cum ne-am obişnuit, îi preţuim doar post-mortem.
 Pentru cât timp … ramâne de văzut.

COMUNICAT DE PRESĂ (15 martie 2008)
REF: Decorarea actorului Ovidiu-Iuliu Moldovan
Preşedintele României, Traian Băsescu, a conferit vineri, 14 martie a.c., post-mortem, Ordinul Naţional "Steaua României" în grad de Cavaler, maestrului Ovidiu-Iuliu Moldovan.
Şeful statului a semnat decretul: "în semn de înaltă apreciere pentru întreaga sa carieră artistică, pusă în slujba scenei şi a filmului din ţara noastră", apreciind, de asemenea, "talentul şi dăruirea cu care a dat viaţă personajelor, constituind un reper pentru tinerele generaţii de actori".
Departamentul comunicării publice,
15 Martie 2008


 

"Un profil de medalie”
  Mircea Veroiu

”- Ai mei părinţi ar fi dorit să dau la Medicină.
Tatăl meu, Iuliu Moldovan, a fost unul dintre martirii transilvăneni, adică unul din cei 40 de români care, împreuna cu 130 de evrei, au fost împuşcaţi în 1944 de către trupele de ocupaţie horthyste. Cam cu patru ani mai înainte se petrecuseră masacrele de la Moisei, de la Ip şi de la Trăznea. …
Mama mea, Marta Moldovan, a fost învăţătoare. A fost greco-catolică. A îndurat cu stoicism lunile şi anii care au urmat uciderii mişeleşti a tatălui meu şi a celorlalţi martiri români. După moartea tatălui, mama şi cu mine ne-am refugiat la Cluj.
Tatăl meu se trăgea dintr-o familie care-şi are obârşia in familiile Bariţiu şi Raţiu, oameni influenţi, vestiţi memorandişti, printre care s-au aflat şi mulţi preoţi.”

“- Imi amintesc o întâmplare al cărei erou este Petre Ţuţea. L-am cunoscut în vremea când jucam "Caligula". Ţuţea a venit la spectacol pe un ger de crăpau pietrele. A stat până la capăt deşi in sală era la fel de frig ca afară. Venise însoţit de scriitorul Marcel Petrişor. După spectacol, ne-am dus cu toţii la restaurantul Berlin. Pe-atunci restaurantele se închideau, în mod obligatoriu, la ora 23:00. Ei bine, după ce ne-au dat afară chelnerii, Ţuţea s-a oprit în loc şi, neluând în seamă gerul năprasnic, ne-a vorbit, mie şi lui Marcel Petrişor, timp de patru ore, despre Camus...
Da, era bătrân, era bolnav, fusese marcat de anii grei de temniţă pe care îi îndurase şi totuşi, acestui miraculos personaj îi ardea să vorbească, pe un ger cumplit, în toiul nopţii, stând în picioare la un colţ de stradă, timp de patru ore, despre filosofia lui Camus. Atunci ne-am legat cu un soi de prietenie care m-a onorat. Am fost atunci striviţi şi umiliţi de vitalitatea lui.”
Silvia Kerim – Formula AS 2003

Ovidiu Iuliu Moldovan (n. 1 ianuarie 1942, Sărmaşu, pe atunci în judeţul Cluj, în prezent oraş în judeţul Mureş, d. 12 martie 2008) este un actor român de teatru şi film.
A absolvit Institutul de Artă Teatrală si Cinematografică, Bucureşti, clasa prof. Pop Marţian şi Octavian Cotescu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu